Vstup pro editory:
Vstup pro členy EAI
EAI E-MAIL VIDEOGALERIE ASTRO-FOTOGALERIE FOTOGALERIE PŘEDPLATNÉ KONTAKTY
Sdružení astronomů amaterů a profesionalů, kteří mají zájem o novinky v astronomii.(více...)

Expresní astronomické informace

Vyhledávání:

30.05.2017, 00:48 CEST
Juliánské datum: 2457903.45
Brno - soumrak (9° ↓): 19h 59m UT
Brno - svítání (9° ↓): 1h 43m UT
Max.délka pozorování: 5.7 hod.
Novinky z astronomie
Dalekohled HST
Novinky z kosmonautiky
Komety a asteroidy
Stelární astronomie
X-ray astronomie

Východy a západy pro Brno v UT

(↑ 08:00) Měsíc (↓ 22:56)

Stáří (dny): 4.6

(↑ 02:58) Slunce (↓ 18:44)

Foto: SOHO

Webcam

CHMI aktuální počasí:
Ondřejov ** Hradec Králové

ARCHÍV ČLÁNKŮ
(do r. 2003)

Hlavní stránka Astronomie X-ray Astronomie Kosmonautika Komety, asteroidy Dalekohled HST Sonda Galileo Sonda NEAR
POZOROVÁNÍ
CCD pozorování, Brno CCD DATEL Monte Pa #2 - info Hradec Králové - Martin Lehký Astro technika
Doporučujeme

Nejbližší zatmění Slunce a Měsíce
Astrofoto archiv - Halleyova kometa 1985/1986 Kometa Hale-Bopp Kometa Ikeya-Zhang
Zajímavé linky Eva Neureiterová
Komety,Meteory a další ČAS

HST ZACHYTIL HRU STÍNŮ ODHALUJÍCÍ MOŽNOU PLANETU

Systém TW Hydrae. Kredit: HSTHledání planet u jiných hvězd je ošemetná věc. Jsou tak malé a slabé, že je těžké si jich všimnout. Je ale možné, že jedna planeta v nedaleké hvězdné soustavě prozrazuje svoji přítomnost jedinečným způsobem - stínem, který můžeme pozorovat přes obří pracho-plynový disk obklopující mladou hvězdu.

A není to stín samotné planety. Prozrazuje ji gravitační tah materiálu v blízkosti hvězdy, který deformuje vnitřní část disku. Zkroucený vnitřní disk potom vrhá stín na povrch vnějšího disku.

Tým astronomů pod vedením Johna Debes ze Space Telescope Science Institute, Baltimore, Maryland, říká, že tento scénář je nejpravděpodobnějším vysvětlením stínu, který astronomové spatřili u systému TW Hydrae, který se nachází 192 světelných let od Země v souhvězdí Hydry. Stáří hvězdy je asi 8 milionů let a je o něco méně hmotnější než naše Slunce. Vědci tento jev odhalili při analýze 18 let starých snímků, které pořídil NASA Hubble Space Telescope.

"Jedná se o vůbec první disk u něhož máme tolik snímků během tak dlouhého časového intervalu. To nám umožnilo pozorovat tento efekt," řekl Debes. "To nám dává naději, že takový stín může být v mladých hvězdných soustavách poměrně běžný."

Debes své výsledky prezentoval 7. ledna na zimním zasedání Americké astronomické společnosti v Grapevine, Texas.

Podle Debese prvním vodítkem k objevu byl jas v disku, který se měnil s pozicí. Astronomové potom s pomocí přístroje HST Space Telescope Imaging Spectrograph (STIS) poprvé zjistili asymetrii v průběhu jasu disku v r. 2005. Měli ale pouze jednu sadu pozorování a nemohli učinit definitivní určení povahy této záhady.

Debesův tým našel v archívu šest snímků pořízených v různém časovém období. Pozorování prováděl přístroj STIS a HST Near Infrared Camera a Multi-Object Spectrometer (NICMOS).

Přístroj STIS je koronograf, který blokuje světlo do vzdálenosti asi 1 miliardu km od hvězdy, což umožnilo HST nahlédnou do tak těsné vzdálenosti od mateřské hvězdy jako je vzdálenost Saturnu od Slunce. Zdálo se, že struktura se v průběhu doby pohybuje ve směru pohybu hodinových ručiček a to až do roku 2016, kdy byla ve stejné pozici jako na snímcích pořízených v r. 2000.

Během tohoto 16 letého období vědci skládali vědeckou skládanku. Původně se domnívali, že tento jev byla část disku, ale již během krátké doby se ukázalo, že útvar se pohybuje příliš rychle nato, aby se fyzicky nacházel v disku. Disk se otáčel v souladu se zákony gravitace. Pro nejvzdálenější části disku bude trvat staletí než dokončí jednu otáčku.

"Skutečnost, že jsem viděl stejný pohyb v rámci 10 miliard km od hvězdy byla dostatečným důkazem toho, že pozoruji něco, co je jen stínem na vnější části disku než aby to byl nějaký útvar, který by se nacházel v disku samotném," řekl Debes, "Nejlepší vysvětlení je, že tento útvar je stín pohybující se po povrchu disku."

Výzkumný tým dospěl k závěru, že to, co stín vytváří musí ležet hluboko uvnitř 66 miliard km širokého disku, těsně u hvězdy a nemůže být HST zobrazeno, stejně jako žádnými současnými teleskopy. Nejpravděpodobnější způsob vytváření stínu je ten, že rovina vnitřního disku je nakloněna vzhledem k rovině vnějšího disku. Na vnitřní disk bude zaměřeno plánované pozorování systému TW Hydrae na Atacama Large Millimeter Array (ALMA) v Chile.

Ale co způsobí záhadný stín? "Nejpravděpodobnější scénář je takový, že gravitačním vlivem neviditelné planety je materiál vytahován z roviny disku a také je vnitřní disk deformován," vysvětluje Debes. "Deformovaný disk leží uvnitř oběžné dráhy planety."

Vzhledem k relativně krátkému 16 ti letému období v pohybu stínu lze odhadnout, že planeta se nachází 160 milionů km od hvězdy, to je asi tak daleko jako Země od Slunce. Planeta musí být asi o velikosti Jupiteru, protože má dostatečnou gravitaci k vytahování materiálu z roviny hlavního disku. Gravitace planety způsobuje, že disk se viklá nebo dělá precesní pohyb kolem hvězdy.

Nedávná pozorování TW Hydrae systémem ALMA v Chile existenci planety podpořily. ALMA odhalila mezeru v disku a to ve vzdálenosti asi 14 000 000 km od TW Hydrae. Existence mezery je významný fakt, protože se může jednat o neviditelnou planetou vyklizená oblast v materiálu disku.

Tato nová studie HST nabízí jedinečný způsob jak hledat planety schované ve vnitřní části disku a zkoumat oblasti v těsném okolí hvězdy. Toto není možné provádět přímým pozorováním současnými dalekohledy. "Překvapivé je to, že se o neviditelné části disku můžeme něco dovědět zkoumáním vnějších oblastí disku a měřením pohybu, polohy a chování stínu," řekl Debes. "Tato studie ukazuje, že i tyto velké disk, jejichž vnitřní oblasti jsou nepozorovatelné, jsou stále dynamické nebo měnící se a jsou detekovatelné způsoby, které si ani nedovedeme představit."

Hubble Space Telescope je projekt mezinárodní spolupráce mezi NASA a European Space Agency. NASA Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Maryland, dalekohled řídí. Space Telescope Science Institute (STScI) v Baltimore, Maryland, provádí vědecké operace. STScI je provozován pro NASA sdružením univerzit pro výzkum v astronomii ve Washingtonu, D.C.

(podle STScI-2017-03 ze 7.1.2017)